Som en skänk från ovan

Det är muntlig redovisning på gång, stor sådan. Jag ska stå inför tjugofem personer och min lärare och bara prata i tjugo minuter, om Anne Frank. Efter ett manus.
Jag har gråtit blod över detta, nästan spytt och varit i upplösningstillstånd. Men jag har satt igång att skriva manus och sakta men säkert börjar jag få kontroll över situationen. Det kommer bli bra, intalar jag mig själv.

Härom dagen kom jag helt plötsligt att tänka på en sak som min engelsklärare sade när jag gick i sexan (vi hade tre engelsklärare i olika omgångar det året, den här hette Atanas). Den gången skulle vi stå framme vid tavlan och presentera oss på engelska. Jag ville hemskt gärna vara först ut, och det fick jag förstås vara. Så jag körde på med självsäkerhetsposen och malde på framför klassen, "Hi, my name is Hilma, I'm twelve years old. I live with my...".
Det var ju ingen match, särskilt som jag ännu inte hade dragit på mig det dåliga självförtroendet. Ändå kommer jag fortfarande ihåg det som läraren sade till mig efter mitt lilla tal: "Du har talets gåva".

Visst, det är kanske inte så längre. Men jag har inte träffat den här läraren sedan vi gick på påsklov i sexan, och då blir det ju liksom att ens minnen förblir oförstörda. Därför ska jag skriva upp det citatet på min underarm nu på fredag, så att jag har något att titta på och få styrka ifrån. Tjugo minuter, enligt manus, inga hjälpmedel, inga hjälmar, inga skydd.
Det kommer gå bra.

Kommentarer
Postat av: Ellen

DU KOMMER VARA SKITDUKTIG! Varför skulle du inte vara det? Det är bara att kämpa och visa vad du går för!

2008-05-13 @ 19:14:42
URL: http://ellenbellen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0