Navid Modiri

"SVT:s Filmkrönikan har en programledare som tycker att det är coolt att inte ha sett en enda Bergmanfilm. Det är alltså coolt att vara obildad." Regissören Roy Andersson ifrågasätter kvaliteten på Filmkrönikan i en intervju med Resumé i TV8.

Detta står i gårdagens GP, och genast dras man ännu längre ner på jorden. Inte nog med att det finns moderater i regeringen och köttätare* överallt; kultursnobbarna hade jag ju glömt! Ack, dessa kulturens väktare som talar om för oss vanliga dödliga vad som är rätt kultur och fel kultur - hur skulle vi klara oss utan dem?
Jag kan förstå att det finns en allmänbildningsaspekt i att känna till Ingmar Bergman och handlingen i några av hans filmer - men att för den sakens skull bedömas vara en dålig programledare för ett filmprogram? Det är en liten knivsudd av alla filmer i världen, t.o.m. Sverige, som är regisserade av Bergman och jag är helt övertygad om att Navid Modiri har sett en herrans massa andra filmer som inte nödvändigtvis skildrar Antonius Blocks schackspel med döden eller syskonen Fanny och Alexanders liv och leverne. (Tycker man sedan att det är coolt att som Andersson uttrycker det "vara obildad" är väl det i och för sig en annan femma, det man inte förstår kan man åtminstone respektera.)
Måste det vara så att den som exempelvis har sett alla Ingmar Bergmans filmer men aldrig skulle ta i dagens populära filmer med tång* är den som man rättar sig efter gällande "bra" och "dålig" kultur? Det gör mig så trött...



*(jag respekterar allas val att äta likdelar, oroa er inte över det)
*inte nödvändigtvis Roy Andersson som ju själv är aktuell med en ny film

Kommentarer
Postat av: Anonym

ALLSÅ, HILMA; DU SKRIVER SÅ JÄVLA BRA!

2007-10-26 @ 17:22:56
Postat av: Hanna

oj. glömde skriva namn.

2007-10-26 @ 17:23:42
URL: http://indiedependent.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0