Tjejsnack v.43

Miljö

Är det viktigt att man gör något aktivt för att förbättra för miljön?
Förmodligen, den lär ju inte bli något bättre annars? Jag skulle vilja applicera lite vanligt hederligt mindervärdeskomplex på alla världsmedborgare så att man fick lite ordning på det där. "Näe, jag kan inte ta bilen idag OCKSÅ, Pettersson har ju åkt buss två dagar i rad och man vill ju inte vara sämre..."


När du handlar mat, väljer du då kravmärkta varor framför de som inte är det?
I den mån jag handlar mat försöker jag väl göra det. Fast ärligt talat vet jag inte så mycket om vad det innebär, jag borde skaffa mer information om det så kanske jag blir mer motiverad.


Väljer du att åka kollektivt om det finns möjlighet till det dit du ska?
Oh ja! Jag tycker att det är mysigt. Kanske inte i hällande regn och motvind, men om man bara ska in till stan och köpa en enstaka liten grej känns det ju onödigt att tvinga sina föräldrar att skjutsa en.


Vad väljer du helst, nyproducerat eller second hand?
Nyproducerat får det väl bli, om jag över huvud taget köper något. Mest för att jag inte känner till några bra second hand-affärer här i sta'n.


Kan du ge något tips på vad man kan göra för att förbättra för miljön?

Shoppa mindre, känner jag rent spontant. Man MÅSTE inte köpa nya kläder varje vecka, det spelar ingen roll hur ekologiska kläderna i fråga är. Sedan kan man ju förstås bli vegetarian, jaaa! Det är kul, och så blir man nyttigare och mer miljövänlig på köpet. Och så de klassiska; Byta vanliga glödlampor mot lågenergidito, gå, cykla eller åka kollektivt i stället för att köra bil, samåka om man nu måste åka... Allt sådant. :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0