The angel maker

Töser och gossar,
ska ni läsa en enda bok denna helg (eller detta lov om ni som jag är bortskämda med sådana saker), så ska det vara Ängeln, The angel maker i original, av Bali Rai. Jag läste den i somras (då i manusform, VIP-versionen för oss som har recensentfäder) och jag tordes knappt gå upp ur sängen på hela natten efteråt. (Det är i och för sig sällan jag gör det efter att ha läst en bok av den här karaktären. Men ändå.)

Den handlar hursom om Jit, vars flickvän Sophie för åtta månader sedan försvunnit från en festival. Nu påbörjar Jit ett eget sökande efter Sophie, vilket slutar hos den person han minst av allt hade trott skulle begå ett sådant brott. Med sig i sökandet får han Sophies bästis Jenna, och tillsammans åker de mellan London och Glasgow i sin jakt på misstänkta; främst medlemmarna i en mysko sekt.
Mellan Jits kapitel får man även läsa om "The angel maker's" skruvade behandling av dem han kidnappat, något som ger extra... krydda åt berättelsen. Vidrigt är ordet.

Som sagt, vill ni bli så rädda att ni pissar ner er (nästan), så är detta boken att läsa! (En liten extradetalj är att Rais sätt att skriva starkt påminner om Magnus Nordins. Sistnämnde skriver också i lite samma genre som Ängeln är i. Han är superbra, läs honom också!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0