Okej, jag är lite hyper

I mataffären igår, så kom jag att tänka på en sak. Det var så här att en kvinna, förmodligen mamma, hamnade bredvid mig där jag stod och plockade äpplen, och hon frågade sin av givna förutsättningar att döma dotter om de skulle köpa fem äpplen. Javisst! tyckte dottern, och så tog mamman helt oceremoniöst fem äpplen på måfå från högen med Royal Gala. Det hela var färdigt på några sekunder.
Och jag blev alldeles till mig. Jag bor nämligen i ett hushåll bestående av, oftast, fem personer som äter som hästar hela högen. Särskilt frukt eftersom man inte blir så tjock av det det är så nyttigt. Jag plockade alltså ihop 15-20 äpplen i en helt säkert miljöovänlig plastpåse. Här har vi problematiken: Jag tar så fruktansvärt lång tid på mig att plocka fina äpplen! För fina ska de ju vara. Lagom storlek och färg och naturligtvis inga mjuka hål. Min noggranna besiktning tar kanske femton sekunder per äpple. Gånger femton blir 225 sekunder, eller 3,75 minuter om man så vill. Efter så lång tid vid äpplena får man en del konstiga blickar om man orkar kolla noga.
Det är kanske en av mina fånigare tvångstankar, att jag måste ha de i mitt tycke finaste äpplena. Men jag går verkligen bananer (fast i tysthet förstås) när någon bara väljer äpplen på måfå, tänk om de inte goda? Då sitter de där hemma vid köksbordet sedan med ett äckligt äpple framför sig och en lite besviken min. Hualigen. Pay attention to your apples, for Christ's sake!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0