Wir lieben Schweden

Tänk vad de hittar på ändå, alliansen. Nu har vår käre skolminister Jan Björklund hittat på att kidsen ska få ett skriftligt omdöme redan från första klass - i grundskolan då. Janne anser nämligen att det ska vara tystnad, disciplin och ordning framför allt för att man ska kunna lära sig något, och det är antagligen där dessa omdömen kommer in.

Okej.

Jag respekterar allas rätt till en egen åsikt, men jag förstår inte det minsta vad människan tänker på. Jag har ju bara mig själv att utgå ifrån, så mina iakttagelser är kanske lite enahanda, men konkurrensen i skolan idag är stenhård även om man inte låtsas om det. Och det var faktiskt inte mycket bättre back in the days när jag gick i ettan. Hade jag som sjuåring fått ett skriftligt omdöme som senare vid jämförelserna i kapprummet visade sig berätta att Maria eller vem som helst var bättre än jag själv på att skriva och läsa så hade det förmodligen gjort mig till en ännu mer försiktig och blyg stackare än jag redan var. Tänk då att samma sak skulle återkomma termin efter termin efter termin utan att jag hade någon som helst möjlighet att ändra på det. Jag har i efterhand fått höra att jag inte ens på lågstadiet tyckte att mina prestationer var någonting att ha, så med ett utdömande omdöme ända sedan dess hade jag förmodligen ha gått under ännu mer nu än jag redan har gjort.

Men vad vet jag. Det är kanske bara en tillfällig breakdown det här med att allt fler ungdomar söker sig till BUP, har ätstörningar och skadar sig själva. Skolan har ju inte ändrats särskilt mycket de senaste åren, det är väl vi som är svaga helt enkelt. Det är vi dumma åttio- och nittiotalister som inte tål att jobba lite för belöningen; fina bokstäver i terminsbetyget. Och det är vi som har fått för oss att man lär sig bättre av engagerade lärare som har roliga lektioner med intressanta läromedel.

Om jag kunde snacka med Björklund skulle jag vilja be honom och hans alliansfränder att tänka efter lite. Visst, skriftliga omdömen är säkert jättebra för att skapa ångest, tävlingar och nertryckningar inom klasser och grupper på låg- och mellanstadiet, men vari ligger det som främjar resultaten och hur mycket barnen lär sig?
Jag tror inte på att barn redan som sjuåringar ska dömas ut som duktiga eller idioter - det händer redan hela tiden utan någon hjälp från betygsomdömen. Ska man döma efter hur läget är idag så visst, kör på med skriftliga omdömen som förstör alla Sveriges barn från det att de är sju år! Men var beredda med extrainsatser inom psykiatrin ungefär fem år senare. Det är då ni och vi får återbäringen av era handlingar.


Kommentarer
Postat av: Siri

Jag håller verkligen med dig! Det är skit med skriftliga omdömen från så tidig ålder, det ska ju vara roligt att gå i skolan i lågstadiet, då är ju allt mest på lek. Men jag förstår inte, har man inte redan omdömen i ettan? Jag tror att jag alltid har haft det... fast jag kan ju ha fel. Haft det i mellanstadiet iaf.
Aja, hade gött och lycka till med skolan kram Siri

2008-02-14 @ 17:38:35
URL: http://ettprickigtplommon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0