Ni oxå?

Jag har funderat i flera år men ännu inte kommit fram till något vettigt svar på denna fråga: Vad i hela fridens namn är grejen med att förkorta ordet "också" så att det blir "oxå"? Det är ju inte logiskt på något sätt! Jag vet inte hur det är med er, men jag har aldrig uttalat O:et i 'också' som det låter i alfabetet utan som "Å", så "åxå" vore enligt mitt tycke en bra mycket bättre förkortning. Nu ser ju det i och för sig ut som att man råkade missa hela grunden i svenska språkets stavning någonstans på lågstadiet om man skriver "ska ni åxå dit?", men vad gör man inte?


Med hopp om en reform av skriftspråket så att det till punkt och pricka följer talspråkets uttal,

Vän av ordning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0