Tjejsnack v. 47

Barndomen

Vad är ditt allra första minne?
Förmodligen det då jag blev puttad av mamma nerför trappan upp till ytterdörren när jag var... två, kanske? (Nej, det är inte så hemskt som det låter; Mamma skulle ut genom dörren och jag stod för nära den på andra sidan...)


Hur såg din familj ut? Ja, inte till utseendet då förstås ;)

Mamma, pappa, småsystrarna Hanna och Julia (efter 1½ respektive knappt 4 år av mitt liv), storebrorsan Axel (fyra år äldre än vad jag var och är).


Vad gillade du att göra när du var liten?
Jag tyckte om att leka skola, kommer jag ihåg. Eftersom jag var så tidig med att läsa och skriva (vid knappt fyra läste jag och den kommande hösten kunde jag skriva typ "HEJ AXEL JAG SKA HA ET BAN HOS MEJ OCK BAKA"), så brukade min mormor göra små uppgiftspapper åt mig som hon skickade ner med breven som hon och jag växlade under många år. Dem satte jag i en pärm och låtsades att det var mina läxor. Det kunde vara uppgifter som "Vad heter dina kusiner?", "Vad heter mormors och morfars katt som sprang bort?", "Rita en lampa".


Hur skulle du beskriva dig själv som barn?

Blyg och fundersam. Min syrra Hanna var den vilda av oss två i mer officiella sammanhang. Det finns t.ex. ett filmklipp där Julia är ganska nyfödd och skriker, Hanna springer omkring och leker högljutt flygplan och jag försöker läsa högt ur "Barnen i Bullerbyn". Det känns som att det var ungefär så under hela vår barndom. :p


Kommer du ihåg några viktiga händelser som format dig själv till den du är idag?
Enskilda händelser vet jag inte, men min mamma och skolsköterskan började redan i nollan (jag hade just fyllt sex år) säga till mig att jag var för tjock och borde gå ner i vikt. Så säger man väl inte till en sexåring? Jag började för fan dricka vatten istället för mjölk i skolan eftersom jag var för tjock, och det gav mig en fruktansvärt instabil grund att bygga ett självförtroende på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0