Bokfemman

Min dyra moder upptäckte i morse att Malin (som har det till synes underbara yrket språklärare) har något kallat bokfemman varje vecka. Jag har inte hunnit göra särskilt mycket research på henne... men yrket och det faktum att hon har en blogg om böcker talar ju för sig självt!


Veckans tema för Bokfemman är middagsbjudning. Välj fem fiktiva litterära karaktärer som du vill bjuda hem på middag och motivera dina val.

1. Coraline ur boken med samma namn av Neil Gaiman
Därför att hon verkar vara en jordnära och skön tjej (hur man nu kan vara annat när man är i en spegelvärld där ens föräldrar blivit förhäxade och gud-vet-vad). Vi skulle nog prata om ensamhet på lite olika sätt, hon som ensambarn och jag som, tja, korkskalle skulle nog kunna hitta varsin ingång till ämnet.

2. Katrin ur Hur kär får man bli? som är skriven av min favoritförfattare Katarina von Bredow
Hennes liv är ganska olikt mitt (hon lever med pappa, lillebror och en hund i en lägenhet under större delen av boken - jag bor med fem andra personer, två katter och en hund i villa) men ändå tror jag att vi är lika varandra. Vi skulle kunna prata om mammor som är lite frånvarande (på flera sätt), kanske om hundar och så skulle jag be henne visa mig parken där hon och Adam brukar träffas, jag har en så tydlig bild av den i huvudet.

3. JJ från boken Fallhöjd (A long way down) av Nick Hornby
Han är amerikansk rockstar som har hamnat i London och jobbar som pizzabud, vad mer kan man säga? Nä, men han skulle nog liva upp tillställningen lite utan att för den sakens skull göra allting väldigt pinsamt. Han kan prata för sig utan att ta för mycket plats, så att säga. Skulle de andra bli tysta så skulle han alltid kunna dra historien om när han bröt med bandet, tjejen och Förenta Staterna och flydde över Atlanten. Typ.

4. Toby i Flickan utan röst (Angel Puss) som är skriven av Colleen McCullough
Helt enkelt därför att jag i min läsdagbok har kommenterat honom med orden "Toby var ju drömmannen nummer 1!". Jag kommer ihåg att han var väldigt snäll mot bokens huvudperson, men senare bedrog henne på någon vänster... Nåväl, han kunde i alla fall prata för sig, han och JJ skulle nog kunna passa bra ihop (även om Toby lever på 1960-talet och JJ i nutid). Denna underbara människa skulle jag förmodligen försöka förföra (haha, jag låter som en pervers femtioåring i vargtröja, så är det ICKE), trots att han i boken säkert är i övre tjugoårsåldern. Lite gammal kanske, men whattaheck!


5. Katarina i Helene Turstens böcker om poliskommissarie Irene Huss
Först tänkte jag ta med både Katarina och hennes tvillingsyrra Jenny, men sedan kom jag på att Katarina är den vars mentalitet nog skulle passa in bäst med mig och de andra runt middagsbordet. Då behöver jag ju inte laga vegankäk heller, vegetariskt räcker då jag är den enda uttalade veggisen. Jag skulle ta en Katarina som är ungefär jämngammal med mig nu, femton-sexton så där (alltså ungefär kring Eldsdansen om jag inte har helt fel..?). Hon skulle ge färg åt sällskapet - jag ser henne som en färgstark individ med all dans och sånt som hon håller på med.

Yes box! Och vi skulle förstås äta vegetariskt - vad vet jag inte riktigt, men mycket grönsaker och grejer. Den paellan som jag åt hos pappas kompis härom veckan skulle jag kanske be om receptet på. Till detta någon piffig sallad och bara vatten (alkohol blir svårt att köpa för min del - jag dricker dessutom inte - och läsk är det socker i). Till efterrätt något litet och exklusivt, typ nån pytteliten, skitdyr chokladmousse. Vad vet jag. Sedan skulle vi sitta uppe hela natten och bara snacka om livet och njuta av varandras sällskap, kanske däcka i fåtöljerna och dagen därpå vara ännu djupare som personer.


Kommentarer
Postat av: Ellen

Svar: JA, det är klart du får sno listan! :D

2007-11-11 @ 19:46:07
URL: http://ellenbellen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0